سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی درسی پایه دهم

 

پایه دهم، اولین سال ورود به متوسطه دوم و مواجه دانش آموزان با شرایط جدید است و برای اینکه دانش آموزان کمتر دچار ناهماهنگی و آشفتگی در روند تحصیلی خود شوند باید این تفاوت‌ها را بشناسند و خود را با آن‌ها تطبیق دهند و برنامه منظمی برای درس خواندن خود تدارک ببینند تا در امتحانات و آزمون کنکور پیش رویشان موفقیت کسب کنند.

دیدن کتاب های قطورتر و ورق زدن آنها اولین باری است که دانش آموزان را از پایه دهم می‌ترساند. دلسرد نشوید، ناامید نشوید، بی انگیزه نشوید. خیلی‌ها قبل از شما تمام این درس‌ها را خوانده‌اند و خیلی‌ها هم بعد از شما می‌خوانند. اما بدانید که باید خود را برای خواندن مطالب درسی بیشتر، از همان اول آماده کنید.

توصیه‌های مهم مشاوران به پایه دهمی‌ها

حال که با اهمیت این سال تحصیلی بر سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان آشنا شدیم، لزوم بکارگیری توصیه ها و نکات مفیدی که مشاوران تحصیلی برای موفقیت هر چه بیشتر در این راه ارائه می‌دهند امری لازم و ضروری است. از جمله این نکات، که بر اساس بیشترین اهمیت و بالاترین تاثیر پیشنهادی انتخاب شده اند موارد زیر است:

  1. از همین ابتدا هدفمند پیش بروید
  2. برنامه ریزی صحیح داشته باشید
  3. در برنامه ریزی خود استفاده از منابع کمک آموزشی را لحاظ کنید
  4. پس از پایان یادگیری چند بار درس را مرور کنید
  5. تست‌های آن درس را انجام دهید
  6. در کنار تست‌ها نکات مهم را یادداشت کنید
  7. نت برداری کنید
  8. در پایان هفته چند ساعتی را به مرور دروس آن هفته اختصاص دهید
  9. از هر زمانی برای یادگیری استفاده کنید

چرا پایه دهم این‌قدر اهمیت دارد؟

 باید گفت که این سؤال فقط برای قشر خاصی مطرح نمی گردد، بلکه حتی خانواده های تحصیل کرده نیز با این سؤال مواجه هستند.

 شاید یکی از دلایل درک نکردن فرزند پایه دهم خود این باشد که گمان می کنند، این مقطع نیز مانند سایر مقاطع بالاخره سپری شده و دانش‌آموز با نمراتی به مقطع بعدی خواهد رفت.

 چیزی که در این بین باید به این خانواده ها یادآور شد، اهمیت انتخاب و تلاش فرزندانشان در بازار پر رقابت کنکور است.

 پایه دهم بصورت مستقیم در کنکور تست دارد و حدود 28 درصد سولات کنکور از این سال طرح میشود.

بعلاوه اینکه پایه دهم بعنوان پیش نیاز و پایه مقاطع تحصیلی یازدهم و دوازدهم است و اگر دانش آموز در این پایه تحصیلی ضعیف بماند و یا به اندازه کافی تست زنی انجام نداده باشد.

دچار مشکل خواهد شد و چه بسا استرس ناشی از این مشکلات او را از رقابت خارج میکند.

لطفا بار سال کنکور را از همین امسال، کم کنید. مشکل خیلی از دانش آموزان کنکوری و سال چهارم این است، که پایه درسی ضعیفی را از سال های پایه همراه خود دارند. در سال دوازدهم هم درس های جدیدی آموزش می بینند که نصف کنکورشان هم تقریبا از همان درس ها است. چون جدید هستند و آنها را بلد نیستند، سختی های خاصی خواهند داشت. از طرفی فکرشان درگیر سال های پایه و سوالاتی است که قرار است از آن بخش ها بیاید. همین موضوع باعث افزایش نگرانی در این عزیزان می شود.

در یک برنامه ریزی فشرده در تابستان باید دروس پایه را جمع بندی کنند و این کار یک مقدار سخت است. برای اینکه این استرس ها را در سال کنکور تجربه نکنید و ضریب احتمال موفقیت تان را خیلی بالا ببرید، لطفا در برنامه ریزی درسی دهم دروسی که می خوانید را، عمیق یاد بگیرید. هم تشریحی آن را یاد بگیرید و هم تستی آن را. یعنی مطلبی که معلم تان تشریحی آموزش داد، تمرین هایش را حل کنید و خودتان در زدن تست های آن مباحث پیش قدم شوید. پس یک کتاب تست تهیه کنید. کتاب تست های معتبری که با تست های کنکور سراسری مشابه است و یک مقدار نسبت به کتاب درسی سخت تر است را هم، حل کنید. اینگونه در سال کنکور دغدغه کمتری دارید و استرس کمتری را تحمل می کنید.

فشرده تر درس بخوانید!

سال دهم اولین سالی است که شما با این موارد روبرو می شوید:

  • تعداد بیشتری درس و کتاب
  • زمان بندی کلاس‌های متفاوت
  • تعداد کلاس‌های با درس‌های جدی‌تر در یک روز
  • اضافه شدن درس‌های جدید به برنامه‌درسی که قبل از آن برخوردی با آنها نداشته‌اید.

همه‌ی اینها یعنی برنامه درسی شما در مدرسه سنگین‌تر شده است. پس شما هم باید برنامه‌ی درسی خودتان را جدی‌تر بگیرید تا بتوانید از پس این درس‌های جدید بربیایید.

ضمن آرزوی موفقیت برای شما در استفاده از این جدول برنامه ریزی که برای رسیدن به معدل 20 و موفقیت در کنکور سراسری کاملا پاسخگوست شما چه رشته ای را برای پایه دهم انتخاب کرده اید؟ چه برنامه‌ای برای درس خواندن تان دارید؟

آیا به کنکور فکر می کنید؟ برایمان از تصمیم هایی که گرفته اید بگویید، همچنین اگر سوالی درباره‌ی جدول‌های برنامه ریزی دارید می‌توانید سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها ثبت کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.