سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رشته

متقاضیان پس از ثبت نام در کنکور سراسری و شرکت در این آزمون می توانند نتایج کنکور سراسری خود را به صورت اینترنتی مشاهده نموده و در صورت کسب رتبه قبولی کنکور نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

 مرحله انتخاب رشته مرحله ای است که ارزش و اهمیت آن در شرایطی با کنکور برابری می کند و یا حتی گاهی نیز بیشتر از آن است.

هر چه رتبه داوطلب بهتر باشد، انتخاب رشته به همان میزان حساس تر و مهم تر می شود. این مرحله برای داوطلبان کنکوری به دلیل سرنوشت ساز بودن آن بسیار حائز اهمیت بوده و ضروری است که داوطلبان با یک شیوه درست و اصولی، این فرآیند بسیار مهم را در موعد مقرر آغاز نمایند.

نحوه انتخاب رشته، در آینده شغلی داوطلبان تاثیر مستقیم دارد و متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند، می بایست از تمامی موارد مرتبط با انتخاب رشته از جمله زمان انتخاب رشته کنکور، نحوه صحیح انتخاب رشته، میزان تاثیر سهمیه ها، میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری و… مطلع باشند تا به بهترین وجه ممکن و بدون هیچ گونه اشتباه در انتخاب رشته، روند مربوطه را به انجام برسانند.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش

 1برای شروع این فرآیند لازم است که در ابتدا از طریق سایت رسمی سازمان سنجش وارد لینک مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری شوید. برای دریافت فرم انتخاب رشته نیاز به اطلاعات فردی و اطلاعات ثبت نام خود هستید.

 2هر کدرشته را که وارد نمایید تمام مشخصات آن را در لحظه برای شما نمایش می‌دهد تا از درستی آن مطمئن شوید. رشته، دانشگاه، شهر و وضعیت شبانه و روزانه آن را بررسی کنید.

 3توصیه شدید می شود که در پایان تمام کد رشته محل‌های خود را دوباره بررسی کنید.

 4تا هنگامی که شماره پیگیری 15رقمی مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری را دریافت نکرده‌اید انتخاب رشته شما تکمیل نشده است. بعد از ظاهر شدن کد پیگیری آن را پرینت کرده و نزد خود نگه دارید.

الگوهای مختلف انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته الگو های مختلفی که مشاور انتخاب رشته باید به این الگو ها مسلط باشد و بتواند در نهایت با توجه به رتبه و شرایط شما، بهترین انتخاب را برای شما رقم بزند.

دلایل اهمیت مشاوره برای انتخاب رشته

انتخاب رشته به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که موفقیت تحصیلی و موقعیت‌های شغلی فرد در آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 اگر انتخاب رشته با آگاهی و تجربه‌ی کافی انجام نشود موجب می‌شود تا در آینده فرد به موقعیتی که لایق آن است نرسد و به تحصیل در رشته‌ای بپردازد که به آن علاقه‌ی کافی و استعداد لازم را ندارد.

به همین خاطر لازم است تا این مسئله توسط شخصی آگاه و با تجربه انجام شود، مشاور معمولا تمام جنبه‌های مختلف مانند علاقه، استعداد، موقعیت اجتماعی و شغلی، بازار کار، ظرفیت دانشگاه‌ها، مسئله‌ی سهمیه‌ها و بسیاری از موارد دیگر را بررسی می‌کند و به صورت کلی با دید بازتری به این مسئله نگاه می‌کند و سپس برای انتخاب رشته اقدام می‌کند و راهنمایی‌های لازم را می‌دهد. برای تحقق تمام این موارد لازم است به مشاوره تحصیلی مراجعه کنید.

آینده شغلی

بی شک بسیاری از داوطلبان برای آن که بتوانند شغل بهتری پیدا کنند یا اینکه احتمال اشتغال آنان افزایش یابد به دانشگاه وارد می‌شوند. همه رشته‌های تحصیلی از وضعیت شغلی یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین بازار کار آنها اشباع شده است.

از طرفی بعضی از رشته‌های تحصیلی زمینه شغلی مناسبی ندارند چرا که یا شناخته شده نیستند یا ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بینی و دوری از تعصب، داوطلبان را یاری می‌کند رشته مناسبی انتخاب کنند.

انتخاب رشته در شرایط احساسی

انتخاب رشته در یک فضای احساسی و تحت تاثیر فشارهای روانی و یا ترغیبها و تشویقهای بدون پشتوانه و منطق افراد پیرامونی، هم می تواند این مرحله مهم تصمیم گیری را دچار آسیب و تهدید سازد.

 در چنین شرایطی، فرد رشته ای را که دوست دارد بی اعتنا به رتبه و نمره خود انتخاب می کند و نتیجه آن می شود که فرد مزبور در رشته انتخاب کرده اش نمی تواند وارد شود و از سوی دیگر فرصت ورود به رشته دیگری را که در حدود شرایط علمی اوست، نیز از دست می دهد