سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی درسی

مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است. اما گاهی اوقات پیدا کردن وقت کافی برای مطالعه‌، سخت به نظر می‌رسد. مخصوصا خواندن بخش‌هایی که به مرور بیشتری نیاز دارند.

 

یکی از راه‌های مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه‌‌ ریزی درسی روزانه منسجم است.

 

یک برنامه درسی مناسب می تواند ضامن موفقیت باشد، حتی اگر بسیاری از آنچه ما فکر می کنیم دشوار باشد.

 

نه تنها باید اولویت دروس را برنامه ریزی کنید، بلکه باید به طرز صریح عمل کنید که شما مسئولیت های دیگر خود را نسبت به خانواده و دوستان خود نادیده نگیرید.

 

و نیازی نیست که سرگرمی خود را به همین ترتیب ترک کنید.

 

اولین گام برای برنامه ریزی درسی، تهیه‌ی فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که شما نیاز به مطالعه‌ی آنها دارید. تعهدات خود و کارهایی را که باید انجام بدهید، روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایده‌هایتان در رابطه با کارهایی که باید انجام شوند، پرورش یابند. اگر شما امتحاناتی پیش رو دارید، آنها را در اولویت مطالعه قرار بدهید.

 

پس از مشخص کردن ساعات و اوقات بیکاری ، روی یک کاغذ جدولی را طراحی کنید و ساعات بیکاری خود را مشخص کنید ، سپس مشخص کنید که قرار است در طی یک هفته چه مباحثی را مطالعه کنید. البته توجه داشته باشید که برنامه ریزی هفتگی را نباید در این جدول وارد کنید. این که در طول هفته بایستی چه مباحثی را مطالعه کنید در برگه ای جداگانه بنویسید سپس هر شب برای روز بعدتان در جدول زمانبدی طراحی شده ، برنامه ریزی کنید.

 

مزایای داشتن جدول برنامه ریزی درسی

 

 

1- داشتن کنترل و نظارت بر تمامی رفتار ها و فعالیت های خود در طول روز

 

2- داشتن ارزیابی و مشخص بودن میزان پیشرفت تحصیلی

 

3- داشتن تمرکز زیاد در حین مطالعه

 

4- بیشتر شدن انگیزه شما به جهت پیش بردن برنامه تان

 

گاهی اوقات پیش می آید که دانش آموز برای خودش برنامه ریزی شخصی روزانه میکند ولی چون اصول این کار را به درستی رعایت نمیکند ، در انجام آن دچار مشکل میشود. و بعد از چند روز به دلیل عقب افتادگی از برنامه ی مطالعاتی ، برنامه را رها کرده و نا امید میشود.

 

باید دانش آموز به این موضوع دقت کند که ما نمیتوانیم خیلی از فاکتور ها را مورد ارزیابی قرار دهیم . از جمله تند بودن و کند بودن ما در اون مطلب ، انگیزه نداشتن ، و…